Solid start for Norske talenter på TVNorge

11 september 2023

I helgen var det premiere på Norske talenter på TVNorge, kanalens første fredagssatsing på flere år. Det resulterte i strålende andeler.

Totalt har første episode av Norske talenter hittil blitt sett av 342 000. Under sendingen fredag hadde kanalen en andel på 26,4 prosent i den kommersielle målgrupppen (25-59 år).

TVNorges «fredagscomeback» resulterte i en andel på 18,4 prosent i primetime (mellom kl. 19.30-23.30), og kanalen slo dermed TV 2, som hadde en prime-time-andel på 16,0 prosent.

– Det har vært en strålende helg for TVNorge, og det brøt ut jubel på kontoret på morgenkvisten i dag. Norske talenter får en premiere vi er veldig fornøyd med. Det er beintøff konkurranse om seerne på fredager, og denne fredagen var kanskje ekstra tøff, med både partilederdebatt og Jakob Ingebrigtsen som setter verdensrekord. At Norske talenter leverer en andel på 26,4 prosent i dette selskapet er skikkelig, skikkelig gøy. At TVNorge i tillegg er større en TV 2 i primetime på fredagskvelden, smaker også godt i dag, Magnus Vatn, ansvarlig redaktør i TVNorge og programdirektør i Warner Bros. Discovery.

– Det tar tid å endre seervaner. TVNorge har ikke satset på fredager på veldig mange år, så vi hadde forsiktige forventninger. Nå håper vi at tallene holder seg utover høsten. Det skal i alle fall ikke stå på talentene på scenen, programleder eller dommerpanel, Magnus Vatn.

71° nord godt i gang
Søndag viste TVNorge andre episode av 71° nord - Norges tøffeste kjendis, noe 268 000 seere fikk med seg. Første episode, som kom på torsdag, har så langt blitt sett av 485 000. Søndagens seertall bidro til en primetime-andel på 19,9 prosent for TVNorge, mens TV 2 endte på 14,1 prosent.

– Også søndag var knallsterk. Vi er større enn TV 2 også i primetime på søndag, noe vi i stor grad kan takke 71° nord for, et fantastisk format som aldri slutter å levere, sier Magnus Vatn, ansvarlig redaktør i TVNorge og programdirektør i Warner Bros. Discovery.

Hanne McBride

Kommunikasjonsdirektør