Solid OL-start for discovery+ og TVNorge

OL i Tokyo startet offisielt på fredag, og natt til mandag kom det første norske gullet. Til tross for knallvær og tidsforskjeller har mange funnet veien til TV-skjermene for å følge mesterskapet, og både TVNorge som kanal og Discovery som TV-gruppe opplevde sine sterkeste seerandeler siden de viste vinterlekene i 2018.
Dermed kan en fornøyd sportsdirektør i Discovery puste lettet ut.
– Det har vært høye skuldre her noen uker og måneder, ikke minst med tanke på alle utfordringene pandemien har servert oss, så det er deilig å komme i gang og konstatere at OL spiller bra og at det norske folk kan se og nyte mesterskapet på discovery+ hvor enn de befinner seg. Det er fryktelig mye som kan gå galt når vi sender direkte nesten døgnet rundt, på mange kanaler og flater, men heldigvis har vi kommet godt ut av startblokken, sier Morten Johannessen, sportsdirektør i Discovery.
Triatlon ga natterangling
Triatlon er ikke kjent som en stor TV-idrett her til lands, men da Kristian Blummenfelt løp inn til et historisk OL-gull midt på natta, fulgte på det meste 165 000 nordmenn med på triumfen.
– Jeg vil både gratulere og takke Kristian Blummenfelt! Sjarmen med sommer-OL er jo at seerne plutselig kan sitte og skrike foran TV-skjermen og heie på utøvere de kanskje aldri før har hørt om, innen idrettsgrener de aldri har fulgt med på. Det var utrolig gøy at Kristian Blummenfelt knallet til med Norges første OL-gull, og forhåpentligvis blir det ikke det siste. 165 000 triatlon-seere midt på natten er flotte seertall, og det viser også at folk har fått med seg at det var noe på gang, at her hadde Norge medaljesjanser, sier Morten Johannessen, sportsdirektør i Discovery.
Discovery største gruppe
Gjennom helgen sørget strømmetall på discovery+ og lineære seertall på TVNorge og Eurosport-kanalene for at Discovery var største TV-gruppe lørdag og søndag, som var de første fulle øvelsesdagene. Det er de beste seerandelene både kanalen TVNorge og Discovery som gruppe har hatt siden de sendte vinter-OL i PyeongChang 2018. Lørdag og søndag hadde Discovery en andel på 50 prosent i den kommersielle målgruppen, som er seere i aldersgruppen 20 – 59 år.
Så langt er det håndballjentenes kamp mot Sør-Korea søndag morgen som har lokket fram flest nordmenn i sommersolen. På det meste var 280 000 seere innom, og i snitt fulgte 231 000 sendingen.
– Lover godt
Sportsdirektør Morten Johannessen er fornøyd med seertallene innledningsvis, og tror det bare vil gå oppover.
– OL er så vidt kommet i gang, og vi har mange norske kanoner i vente. Mange gleder seg nok til Karsten Warholm og Jakob Ingebrigtsen, og etter hvert stiger også spenningen for håndballagene våre og sandvolleyballgutta. Bare for å nevne noen høydepunkter som fort kan gi magiske OL-minner for det norske folk. Nå sier også værmeldingen at det kan være på tide å trekke innendørs framover. Så dette lover veldig godt både for vår del og for seernes del, sportsdirektør Morten Johannessen.
Kontakter
