Alt for Norge er tilbake med ny programleder

5 april 2024

I høst kommer Alt for Norge tilbake til TVNorge for sin ellevte sesong, denne gangen med Kjetil Jansrud som programleder.

Det er femten år siden ekstatiske norsk-amerikanere først ble ønsket velkommen med et hjertelig «Welcome to Norway» fra programlederen i Alt for Norge. Når den populære serien er tilbake igjen til høsten, etter en fem år lang pause fra skjermen, er det med alpinstjernen Kjetil Jansrud som ny programleder. Dette er Jansruds første programlederjobb.

– Det er med en viss skrekkblandet fryd jeg tar fatt på programlederrollen. Men som en slags representant for Norge gjennom en lang alpinkarriere, håper jeg å kunne være en god norgesvert for det storfine besøket fra Amerika, sier Kjetil Jansrud.

Høstens sesong av Alt for Norge er den ellevte sesongen av en kritikerrost serie. Alt for Norge er blitt nominert til Gullruten hele åtte ganger, og har vunnet prisen tre ganger, senest i 2018.

Vinner slektstreff
I Alt for Norge kommer ti sjarmerende og frittalende norsk-amerikanere tilbake til moderlandet, hvor de skal snu opp-ned på både norske og amerikanske myter. I løpet av tolv programmer skal deltakerne, som aldri tidligere har vært i Norge, lære alt om den tidvis sære norske folkesjela og vår historie. Både deltakerne og seerne skal få oppleve strålende norsk natur, og sannsynligvis også få en god latter av enkelte norske tradisjoner og sedvaner. Programmet er en konkurranse, og til slutt skal vinneren av Alt for Norge få oppleve et slektstreff med hele sin norske familie.

– Det kommer til å bli utrolig gøy å geleide norsk-amerikanerne rundt i Norge og få gjenoppleve landet gjennom deres øyne. Dette blir en opplevelse hvor vi får både humor og spennende konkurranser, og feel-good underholdning som kan samle hele familien. Jeg tror publikum har savnet Alt for Norge de siste årene, og det er en glede å få lov til å være med på å gi det tilbake til dem, sier Jansrud.

Alt for Norge må være det programmet som flest har etterlyst et comeback for på TVNorge, og denne nyheten har jeg gledet meg til å annonsere. Kjetil Jansrud er en sports-legende med fem OL-medaljer bak seg, og det er en stor mulighet for at norsk-amerikanerne våre kommer til å bli starstruck av ham. Han er også et naturtalent som programleder, og en svært god match for verdens kanskje beste reality-deltakere; amerikanere, sier Magnus Vatn, ansvarlig redaktør og programdirektør i Warner Bros. Discovery.

Alt for Norge kommer på TVNorge høsten 2024.

Ola-Magnus Svihus

Norske talenter, ELSE!, Jaget, Ex on the Beach Norge, Naked attraction, 16 ukers helvete, Gift ved f...